- Finner du noe av interesse ? -














En database med slekt, bilder, historier etc. med tilknytning til Hemne-distriktet
Skriv ut Legg til bokmerke
Adolph Tidemand

Adolph Tidemand

Mann 1814 - 1876  (61 år)

Personlig informasjon    |    Media    |    Notater    |    Kilder    |    Hendelseskart    |    Alle    |    PDF

  • Navn Adolph Tidemand 
    Fdsel 14 Aug 1814  VA, Mandal Finn alle personer med hendelser på dette stedet  [1
    Kjnn Mann 
    Yrke Maler  [1
    Død 08 Aug 1876  Oslo Finn alle personer med hendelser på dette stedet  [1
    Person ID I103001  Hemneslekt
    Sist endret 15 Sep 2017 | Rediger 

    Far Christen Tidemand,   f. 24 Jan 1779   d. 1838 (Alder 58 år) 
    Mor Johanne Henriette Henrikke Haste,   f. 30 Apr 1779   d. 1859 (Alder 79 år) 
    Ekteskap J  [1
    Famile ID F37714  Gruppeskjema  |  Familiediagram

    Familie Claudine Marie Birgitte Jæger,   f. 08 Aug 1817   d. 06 Jan 1887 (Alder 69 år) 
    Ekteskap 12 Jan 1845  [1
    Barn 
     1. Adolf Tidemand,   f. 06 Jul 1845, Tyskland, Düsseldorf Finn alle personer med hendelser på dette stedetd. 1873 (Alder 27 år)
    Famile ID F37713  Gruppeskjema  |  Familiediagram
    Sist endret 7 Sep 2023 | Rediger 

  • Hendelseskart
    Link til Google MapsFdsel - 14 Aug 1814 - VA, Mandal Link til Google Earth
    Link til Google MapsDød - 08 Aug 1876 - Oslo Link til Google Earth
     = Link til Google Earth 
    Tegnforklaring  : Adresse       : Lokasjon       : By       : Fylke/Grevskap       : Stat/Provins       : Land       : Ikke satt

  • Bilder
    Adolph Tidemand
    Adolph Tidemand

  • Notater 
    • Adolph Tidemand (født 14. august 1814 i Mandal, død 8. august 1876 i Christiania) var en norsk maler. Flere av hans verk regnes for å være blant de mest kjente fra norsk nasjonalromantikk på 1840- og 1850-tallet. I særklasse står «Brudeferden i Hardanger» (1848) som han laget sammen med Hans Fredrik Gude. Verdt å nevne er også Haugianerne (1852).
      Adolph Tidemand vokste opp i Mandal som sønn av tollinspektør og stortingsrepresentant Christen Tidemand og Johanne Henriette Haste, født i København. Han fikk privat tegneundervisning i hjembyen, og hans talent ble oppmuntret. På grunn av familietilknytningen valgte han bort den vanligste utdanningsveien på Tegneskolen i Christiania, og studerte i København i årene 1832-37. Etter først å ha blitt avvist på Det kongelige danske kunstakademi og opptatt på en privat tegneskole, var han elev ved akademiet fra 1833. Både i 1835 og 1836 fikk han utmerkelser ved akademiets utstillinger.
      Fra 1837-1841 fortsatte han studiene ved kunstakademiet i Düsseldorf, som på den tiden hadde stor tilstrømning fra flere land. Her malte han Hjemvendte fiskere ved den sjællandske kyst (1838) – som på Fearnley og andres initiativ ble innkjøpt av kunstforeningen i Christiania. Maleriet Gustav Vasa taler til dalalmuen i Mora kirke (1841), ble solgt til en tysk kunstforening, og vakte begeistring da det noen tid senere ble stilt ut i Christiania.
      Høsten 1841 gjennomførte han en studiereise til Italia sammen med broren Emil. Fra reisen kjennes blant annet bildet Napolitansk fisker (1842). Han foretok flere studiereiser i Norge i perioden 1842-45; til Østerdalen, Gudbrandsdalen, Sogn, Hardanger og Telemark. Flere kjente bilder skriver seg fra disse reisene: Eventyrfortellersken (1844), Søndagskveld i en hardangersk røkstue (1843), Gudstjeneste i en norsk landsens kirke (1845).
      Han giftet seg i 1845 med barndomsvenninnen Claudine Marie Bergitte Jæger (1817-1887). Paret bosatte seg i Düsseldorf i 1845. Fra den første tiden her skriver seg Haugianerne (1848 og senere).
      I 1848 hadde Tidemand og den 11 år yngre Hans Gude fått bestilling fra Christiania Theater om tablåer. Brudeferd i Hardanger er et slikt, og det ble urframført våren 1849 til tekst av Andreas Munch og musikk av Halvdan Kjerulf.
      1850-årene ble gode arbeidsår for Tidemand, med mange bestillinger og flere korte studiereiser. Utgangspunktet var fremdeles Düsseldorf. Motivene var preget av nasjonalromantikken, med sentimentale og dramatiske motiv.
      1860- og 70-årene ble preget av nye strømninger i kunsten, men også av æresbevisninger. Han stilte ut i æreskategorien på Verdensutstillingen i Paris 1867, ble i 1869 honorær professor ved akademiet i Düsseldorf. Da sønnen Adolph jr. døde i 1874, 28 år gammel, gikk det sterkt inn på foreldrene, og Adolph Tidemand selv døde i Christiania i 1876.
      Nevøen Adolph Claudius Tidemand var også kunstmaler, utdannet i Düsseldorf som sin onkel, og hadde en signatur som kunne endres. Bilder av denne, mer ukjente nevøen er på begynnelsen av 1900-tallet solgt for å være malt av den eldre Adolph Tidemand.

      (Wikipedia)

  • Kilder 
    1. [S508] Store Norske Leksikon.