![]() |
Tilbake til historier / Back to histories |
Hemnes fremskridt i
det 19de århundrede |
|
Vise av Erik Sagen | |
Hemne det ligger oppe mot nord adskilt fra andre bygder, dels ve hav og dyben fjord dels ved fjelde og høider. Derfor det havde i fordums tid så liden samferdsel med andre. Når post eller tidende skulle hit, til fots måtte man vandre. En gangsti fra nærmeste sogn som nøisom var at betrede. nu kjøres det både med gigg og med vogn, med kusk på sitt sete. Jeg mindes tilbage en femti år, og da kan jeg sige med rette, at intet uten en høilåve var, på Kirkseterørens slette. Nu bor det landhandlere fire og fem som har sine butikker i lave, en øvrighetsmann er midt iblandt dem som pøbelen skal holde i ave. En gammel kirke på Kirkseter var, som strakte mot skyen sin tinde. Har stått i flere hundrede år var bygd St. Margreta til minde. For 70 år siden den lagdes i grus. da lynet den lagde i luer. Nu har vi i prestegjeldet 3 kirkehus som samler os under sine buer. Skolen den holdes på hver en gård. den tid jeg gikk på skole lærere havde vi seks i tall. en kalte vi Gammel-Ole. Av lærdom de hadde ei overflod som nutidens seminarister men var den end liten så var den dog god, de brukte de hellige skrifter. Ti seminarister i tallet vi har, hvorav vore piker og drenger. få lære så mange nyttige fag, skjønt det koster mange penger. Nu lærer det regning og skrivning og sang og mer som loven bestemmer, de borgere gode kan blive en gang og samfundets nyttige læmmer. I kirkeblokken litt penger indkom knapt 30 daler det hele, til fattige folk i bygden rundt om medhjelpere skulde det dele. Forresten de som trengende var, med hånden på betlerstaven det at omvanke fra gård til gård til man dem nedlagde i graven. Nu sørges det både for gammel og ung, hver som understøttelse trenger, Skjønt ofte det svir i gårdmannens pung, når han skal utrede det penger. En komsjon sitter i uker flere, til sammen det avgjøre tvisten. Somme de græder og somme de ler, når de får se skattelisten.
|
En eneste avis til bygden kom, som embedsmenn mellom sig byttet, nu strømmer det blade hit i en flom, og leses i nesten hver hytte. I min ungdom var det blant bøndene få, som visste hva politikk hette, om politikk tales det nu i hver krå, kan hende de taler sig vrede. Den ene synes forstå det så godt han vet nok hvor pælen skal settes, en anden vil alting skal bli som det var, han vil ikke merket skal flyttes. Men en sitter han på sin trone og stol, som himlen og jorden mon eie hans kongespir rekker fra pol til pol jeg håber han saken vil greie. En ting hadde jeg nesten forglemt, det må jeg vel ikke forglemme, men har i min ungdom noen slikt nevnt, så har man det agtet for drømme. En telegraftråd gjennom bygden går, sin stasjon har den ved kysten den meddeler mange nyttige råd, skjøndt vi ei kan høre røsten. Nu kan den fiskende almuesmann i største hast få høre hvor silden og torsken den er under land, og reiser så dit med sit snøre. Nu tenker jeg nogen vil spørre mig om hvordan det står nu for tiden, blant folket besøker med Gudsfrygt og kristendom, jeg svarer skjønt den er for liten. Så brukes nu Gudsord i private hus, mer nu enn i forrige dage og folket besøker jo flittig Guds hus så derved er intet å klage. Og ordet det bærer jo stundom sin frugt, hos fader så vel som hos sønnen, man ser dem forfremmes i dyd og i tukt, og øve sig stadig i bønnen. Men ingen må tenke at alt er så godt, at man ei kunde ønske det bedre nei den Gud vil tjene får nu høre spott han likeså vel som sine fedre. Når Gud det være på hvilket sted, får plante og bygge sin kirke, så bygger og satan et kapell derved, og lar sine tjenere virke. Men klinten til sammen med hveten må gro, til han som er jorderiks dommer, for sine å hente fra trengsel til ro, med skuflen i hånden gjenkomme. Min læser nu har jeg dig noe fortalt, av det som har været i mote, nu beder jeg dig at du prøver det alt, se til du beholder det gode.
|